Öppen Tävling Regler

Tävling Grand Prix:
Träning 6 varv (första gruppen kör 8 varv för att bilarna är kalla), Kval 10 varv, Final 22 varv.
I finalerna väljer den förare som startar sist, sin kart först. Öppentävling har 15 års gräns.

Viktning:
Föraren skall väga minst 90 kilo utan hjälm efter avslutat heat, ELLER ha full viktlåda. På gokarten finns en viktlåda.
Invägning sker på vår våg. I och urviktning sköts av föraren. Kontrollvägning kan ske efter träning, kval eller final.
Är viktuppgift felaktig placeras föraren sist. Endast våra vikter är tillåtna. INGEN viktjustering tillåts efter anmälan.

Gult blinkande ljus:
Hinder på banan. Omkörningsförbud råder. Passera hindret med sänkt fart och med minst en meters avstånd.

Blå flagga:
Blåflaggad förare skall omedelbart släppa gasen, åka ut mot vänster och låta en kart passera på höger sida. Under träning och kval ges den direkt till ikappkörda förare. I final utdelas blåflagg vid andra flaggpostpasseringen. Om den uppblåade föraren inte drar ifrån, ges blåflaggen tillbaka vid andra flaggpostpasseringen. Vid kö (tre-fyra förare på rad) så ges blåflagg endast till föraren längst fram. Varvad förare får blåflagg direkt.När det är 3 varv kvar (ex 19 av 22) i finalen så blåflaggas endast varvade förare.

Rött ljus:
Sänk farten och parkera vid den gula stopplinjen. Slingan till tidtagningen dvs målgången ligger under speglarna.

Svart flagga:
10 sekunders stopp vid prispallen. Svart flagga delas ut om en förare exempelvis kör på eller prejar en annan förare (ALL form av kontakt skall undvikas). Likaså om en förare t.ex inte respekterar gult ljus, blå flagg, gör sk: brake stop, har hög hastighet genom chikanen vid rött ljus. Alla kan göra misstag, får misstaget negativa konsekvenser för en medtävlare kommer det att svartflaggas. Bakomvarande förare har alltid väjningsplikt. Man är bakomvarande tills man är jämsides med framförvarande. Tävlingsledningen utgår oftast från den framförvarande förarens situation.

Grönt Ljus (startljus):
Händerna på ratten och fötterna på pedalerna.

Alternativspår:
Kör det alternativa spåret två gånger under final med MINST ett varvs mellanrum. Kör alternativpasseringarna innan DU påbörjat varv 16. Den som kör alternativspåret ska lämna 100% företräde och måste släppa förbi förare som hamnar jämsides vid utgång av alternativspåret. Hamnar föraren som kört alternativspåret en halv billängd före behövs det inte lämnas företräde. Sker alternativpasseringarna felaktigt placeras föraren sist i heatet.

Kart problem:
Kart byts ut om den har ett uppenbart fel eller om tävlingsledningen anser att karten särskiljer sig. Är du inte nöjd med karten prata med de som kör samma kart, tycker majoriteten lika byts karten ut. Inga förarbestämda kartbyte efter kvalstart. Går karten sönder under kval eller final så byts den ut mot en oviktad bil. Går karten sönder när det är 3 varv kvar av finalen, behåller föraren sin placering in i mål. Kartar varmkörs max två varv av personal i mån av tid.

Flaggvakter och domslut:
Undvik att prata med flaggpostering under finalerna. ”Kvartsamtal” angående domslut tas efter prisutdelningen.

Go Karting Majorna tar gärna emot förslag om hur tävlingen kan förbättras.
Tveka inte på att fråga om det är något du tycker är konstigt eller om det är något du inte förstår.
Efter prisutdelningen tas ett gruppfoto som läggs ut på hemsidan. Så stanna gärna kvar hela racet.

Ha så kul & tänk på att det inte är VM:)

Datum för öppen tävling 2017

30 Januari, 27 Februari, 27 Mars, 8 Maj, 29 Maj, 26 Juni, 28 Augusti, 25 September, 6 November, 27 November

Öppettider

Måndag - Fredag 12.00 - 20.00
Lördag 11.00 - 20.00
Söndag 11.00 - 17.00